ДЕКІЛЬКА ПРОСТИХ ПОРАД ЛОГОПЕДА БАТЬКАМ
Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.
1. Розмовляйте зі своєю дитиною під час всіх видів діяльності, таких як приготування їжі, прибирання, одягання-роздягання, гра, прогулянка і т.д. Говоріть про те, що ви бачите, що робить дитина, що роблять інші люди і що бачить ваша дитина.
2. Говоріть, використовуючи ПРАВИЛЬНО побудовані фрази, речення. Ваше речення повинне бути на 1-2 слова довше, ніж у дитини. Якщо ваша дитина поки що висловлюється тільки однослівними реченнями, то ваша фраза повинна складатися з 2 слів.
3. Задавайте ВІДКРИТІ питання. Це стимулюватиме вашу дитину використовувати декілька слів для відповіді. Наприклад, говоріть «Що він робить?» замість «Він грає?»
4. Витримуйте паузу, щоб у дитини була можливість говорити і відповідати на питання.
5. Слухайте звуки і шуми. Запитайте «Що це?» Це може бути гавкіт собаки, шум вітру, мотор літака і т.д.
6. Розкажіть коротку розповідь, історію. Потім допоможіть дитині розказати цю ж історію вам або кому-небудь ще.
7. Якщо ваша дитина вживає всього лише декілька слів у мові, допомагайте їй збагатити свою мову новими словами. Виберіть 5-6 слів (частини тіла, іграшки, продукти) і назвіть їх дитині. Дайте їй можливість повторити ці слова. Не чекайте, що дитина вимовить їх відмінно. Надихніть дитину і продовжуйте їх заучувати. Після того, як дитина вимовила ці слова, введіть ще 5-6 нових слів. Продовжуйте додавати слова до тих пір, поки дитина не взнає більшість предметів навколишнього світу. Займайтеся щодня.
Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть учити його коротким фразам. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір, розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчите її говорити «Великий м’яч», «круглий м’яч», «зелений м’яч» і т.д.
8. Більшість занять проводьте в ігровій формі. Робота з дитиною повинна активізувати мовне наслідування, формувати елементи зв’язного мовлення, розвивати пам’ять і увагу.
ОСНОВНІ ПРАВИЛА ВИКОНАННЯ ДІТЬМИ АРТИКУЛЯЦІЙНИХ ВПРАВ
2 Кожну вправу дитина має повторювати 5—10 раз.
3 Для того щоб дитина могла контролювати правильність виконання
вправ,треба
виконувати артикуляційну гімнастику перед дзеркалом.
4 Після того, як дитина навчилася виконувати рухи, дзеркало прибирають,
4 Після того, як дитина навчилася виконувати рухи, дзеркало прибирають,
і
вона самостійно контролює власні відчуття положень та рухів
артикуляційних
органів.
5 Рухи треба виконувати без поспіху, ритмічно і чітко, рахуючи подумки,
5 Рухи треба виконувати без поспіху, ритмічно і чітко, рахуючи подумки,
або
за допомогою пальчиків рук.
6 Під час роботи потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали
6 Під час роботи потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали
лише ті
м'язи, які тренуються в даній вправі. Шия, плечі і нижня щелепа
мають бути не
напруженими.
7 Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату дитини мають
7 Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату дитини мають
повернутися у вихідне положення, а потім — у стан спокою.
8 Під час виконання вправи слід використовувати свою долоню й долоню
дитини
для імітації рухів язика.
9 Після виконання 3—4 вправ потрібно зробити невелику перерву для
9 Після виконання 3—4 вправ потрібно зробити невелику перерву для
відпочинку
або переключитися на інший вид діяльності, наприклад
дихальну або пальчикову
вправу.
10 Слід стежити, щоб дитина не перевтомлювалася і не втрачала інтересу
10 Слід стежити, щоб дитина не перевтомлювалася і не втрачала інтересу
до занять.
ДУЕТ Посміхнутися, відкрити рота. Постукати два рази, як дятел, — по цокати два рази, як конячка. Постукати три рази, як дятел, — по цокати три рази, як конячка. Постукати і по цокати у різних ритмах.
ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ДИХАННЯ
КУЛЬБАБА Сісти рівно. Плечі
розправлені, розслаблені й опущені. Вдихнути через ніс і легенько видихнути
через складені «трубочкою» губи.
МОРОЗЕЦЬ Зігріти долоні, вдихаючи й видихаючи через рот:
Х-х-х!
СОНЬКО Робити повільні глибокі вдих і видих через ніс.
ГОЛ Узяти поролоновий м'ячик і покласти перед
імпровізованими футбольними воротами. Покласти широкий розслаблений язик на
нижню губу. Плавно дути на м'ячик, намагаючись уцілити їм у ворота.
РУБАННЯ ДРОВ Пальцями зробити «замок». Завести руки за голову й
зробити сильний вдих. Одночасно з рухом рук вимовити на видиху: Ух!
АКВАЛАНГІСТ Набрати
через ніс повітря, ненадовго затримати його й повільно видихнути через рот.
ГАРЯЧИЙ ЧАЙ Легенько подути кілька разів — зробити ковточок
(легенько втягнути ротом повітря); знову подути на чай і «відпити».
ЦУЦЕНЯТА Робити неглибокі швидки вдихи
через ніс. Обнюхати, наче цуценя, усе навколо.
ПАРОВОЗИК СВИСТИТЬ Узяти чисту трубочку й піднести її до рота. Злегка
висунути кінчик язика, щоб він ледве торкався краєчка трубочки. Плавно
видихнути повітря в трубочку, слідкуючи за тим, щоб струмінь повітря йшов
посередині язика.
ЧОВНИК Вдихнути через ніс, а потім повільно видихнути через
рот.
КВІТИ Глибоко вдихнути через ніс, видихнути, промовляючи
слова: «Чудово!», «Який аромат!» тощо.
БУЛЬБАШКИ Зробити губи трубочкою й обережно дути через них,
наче пускаєш мильні бульбашки.
У ЛІКАРЯ Вдихнути через ніс і затримати дихання. Повільно
видихнути.
Глибоко
вдихати і видихати через ніс.
ВПРАВИ ДЛЯ НИЖНЬОЇ ЩЕЛЕПИ
БЕГЕМОТ Із напруженням м'язів опускати й
піднімати нижню щелепу.
Рахунок:
1—2.
ПІДЙОМНИЙ КРАН Із
напруженням м'язів рухати нижньою щелепою вліво-вправо. Рахунок: 1—2.
ШУХЛЯДКА Із напруженням
м'язів висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби перекрили верхні.
Потім перемістити так, щоб верхні зуби перекрили нижні. Рахунок: 1—2.
КОРІВКА Імітувати жування корови,
роблячи інтенсивні кругові рухи нижньою щелепою спочатку праворуч, а потім
ліворуч.Рахунок:1-2-3-4-5-6-7-8-9-10
МІЦНИЙ ГОРІШОК Стиснути зуби, напружуючи м'язи,
потім розслабити. Рахунок: 1—2—3—4—5 (напружити) —
6 (розслабити).
УПЕРТА ЩЕЛЕПА Дорослий кладе одну долоню на потилицю
дитини, а іншою, зімкнувши пальці в кулак, підпирає нижню щелепу, не даючи
змоги вільно відкривати рот. Дитина із зусиллям намагається опустити нижню
щелепу.
ВПРАВИ ДЛЯ ГУБ
ГРЕБІНЕЦЬ Нижніми зубами «розчесати» верхню губу, а потім
верхніми зубами — нижню. Рахунок: 1—2.
КАЧЕНЯ Випнути губи, розтягнуті, наче в посмішці. Рахунок:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
ВАРЕНИЧОК Випнути губи,як у попередній вправі. Промасажувати
їх,прищипуючи пучками пальців, наче заліплюєте вареники. Рахунок:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
ПОВІТРЯНА КУЛЬКА «Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1—2.
БЕЗЗУБА БАБЦЯ Утягнути
губи всередину при стулених щелепах — закрити рот, розслабляючи м'язи.
Повторити вправу 5 разів. Рахунок: 1—2.
Відкрити рота. Утягнути губи, а потім розслабити їх. Повторити вправу 5 разів. Рахунок: 1—2.
Відкрити рота. Втягнути губи й почмокати.
Відкрити рота. Утягнути губи, а потім розслабити їх. Повторити вправу 5 разів. Рахунок: 1—2.
Відкрити рота. Втягнути губи й почмокати.
МАВПЕНЯ Випнути назовні нижню губу так, щоб оголилися зуби. Рахунок:1-2.
ПОЛОСКАННЯ Імітувати
полоскання зубів, при цьому губи не повинні випинатися. Рахунок: 1—2.
ПАРКАНЧИК Зімкнути верхні й нижні зуби, посміхнутися. Утримувати:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
ХОБОТОК Випнути
трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10, а потім розслабити їх у легкій посмішці. Рахунок: 1—2.
ЖАБКИ Посміхнутися,
старанно розтягуючи губи. Утримувати:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10, а потім розслабити їх. Рахунок: 1—2.
ХОБОТОК – ЖАБКИ Чергувати вправи «Хоботок» та «Жабки», чітко
артикулюючи губами звуки [у] — [і]. Рахунок: 1—2.
ДУДОЧКА Витягнути не зімкнені губи вперед трубочкою й
утримувати їх у такому положенні. Подудіти: ду-ду-ду.
ПУСТУШКА Стулити
щелепи, випнути губи «хоботком» і прицмокувати, зліплюючи та розліплюючи губи.
Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
ЗУПИНИ КОНЯ Вимовляти звукосполучення «пррру», вібруючи губами.
ЛАСУНЧИК Імітувати губами зривання ягідок з куща.
ХУСТОЧКА Узяти
хусточку губами і рухати ним вліво-вправо, наче помахуючи. Рахунок: 1—2.
ОЛІВЕЦЬ Зробити
губами «хоботок» і писати у повітрі букву: 0, спочатку в одну сторону, потім в
другу, рухати губами вверх-вниз, вправо-вліво.
ВПРАВИ ДЛЯ ЯЗИКА
ЛОПАТА Широкий розслаблений язик злегка висунути із рота й
покласти на нижню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
НЕСЛУХНЯНИЙ ЯЗИК Широкий,
розслаблений язик покласти на нижню губу й «пошльопати» по ньому верхньою
губою, промовляючи: пе-пе-пе.
ЧИСТИМО ЗУБИ Відкрити рота посмішкою. «Почистити» язиком верхні
зуби, спочатку з внутрішнього, а потім із зовнішнього боку, роблячи повільні
рухи вліво-вправо. Потім так само «почистити» нижні зуби. Рахунок: 1—2.
МАЯТНИК Відкрити
рота посмішкою, висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Слідкувати за тим, щоб
язик не облизував губи. Рахунок: 1—2.
ЧАШЕЧКА Відкрити рота посмішкою. Покласти широкий язик на
розслаблену нижню губу. Згорнути вгору краї язика у формі чашки. Утримувати:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
МИШЕНЯ Відкрити
рота посмішкою. Покласти широкий розслаблений язик на розслаблену нижню губу.
При слові «Кішки!» заховати язик глибоко в рот, як при вимові звука [а]. Рахунок: 1—2.
ПРОКОЛИ КУЛЬКУ Рот
закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатися «проткнути» ним то ліву, то
праву щоки. Рахунок: 1—2.
ЗМІЙКА Відкрити рота посмішкою. Висунути язик якомога далі
вперед, напружити м'язи, зробивши його вузьким. Утримувати:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
КОТУШКА Відкрити рота посмішкою. Кінчиком язика впертися в нижні
зуби. Спинку язика вигнути назовні та придавити верхніми зубами. Потім сховати
язик. Рахунок: 1—2.
ЯЗИК-СИЛАЧ Відкрити рота посмішкою. Упертися язиком у нижні
зуби, вигнути його гіркою й напружити. Розслабити. Рахунок: 1—2.
ГОЙДАЛКА Посміхнутися, відкрити рота. Почергово штовхати
кінчиком язика то верхні, то нижні зуби. Нижня щелепа не рухається. Рахунок:
1—2.
ГІРКА Відкрити широко рота. Опустити нижню щелепу якомога
нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби. Щільно притиснути бокові
краї спинки до корінних зубів. Розслабити. Рахунок: 1 — 2.
ПАРОВОЗИК МАНЕВРУЄ Відкрити рота. Вигнути язик гіркою. Бокові краї спинки
притиснути до верхніх корінних зубів. Рухати язиком уперед-назад, «катаючи»
краї по зубах, начебто колеса по колії. Рахунок: 1—2.
КІШЕЧКА СЕРДИТЬСЯ Посміхнутися, відкрити рота. Кінчиком язика впертися
в нижні зуби. Вигнути язик гіркою, не відриваючи від нижніх зубів. Потім
розслабити його й покласти за нижніми зубами. Рахунок: 1—2.
СМАЧНЕ ВАРЕННЯ Повільно облизати язиком верхню губу, роблячи рухи
вліво-вправо. Рахунок: 1—2.
СТАРЕНЬКА КОНЯЧКА Посміхнутись, відкрити ротаПовільно
прицмокувати язиком, напружуючи м'язи кореня язика.
Повільно прицмокувати язиком і чергувати губи у положення (і)- (у)
ГРИБОЧОК Посміхнутись, відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Повільно прицмокувати язиком і чергувати губи у положення (і)- (у)
ГРИБОЧОК Посміхнутись, відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
ГАРМОШКА Посміхнутись,
відкрити рота. Присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати - закривати
рот, не відриваючи язик від піднебіння. Рахунок: 1 - 2.
ІНДИК Відкрити рота.
Покласти язик на верхню губу й широким переднім краєм робити рухи
вперед-назад: спочатку повільно, не відриваючи язик від губи, потім швидко,
додаючи голос.
КОТИК Відкрити рота.
Висунути язик, намагаючись дістати ним ніс. Лизнути верхню губу й сховати
язик. Рахунок: 1 - 2.
МАЛЯР Відкрити рота. «Побілити» язиком піднебіння, роблячи
повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота й назад. Рахунок: 1 - 2.
ДЯТЕЛ Посміхнутися,
відкрити рота. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи
твердий звук [д].
БАРАБАН Злегка прикусити вказівний палець. Постукати
кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий звук [д]. Удари
слід робити не дуже швидко, ритмічно, слідкуючи, щоб не рухалася щелепа.
АВТОМАТ «Постріляти»
повільно, чітко вимовляючи твердий звук [д]
«Постріляти» так,щоб останній звук вимовлявся дужче: д-д-Д, д-Д-Д.
«Постріляти» якомога швидше, чітко вимовляючи твердий звук [д]: д-д-Д-Д.
«Постріляти» так,щоб останній звук вимовлявся дужче: д-д-Д, д-Д-Д.
«Постріляти» якомога швидше, чітко вимовляючи твердий звук [д]: д-д-Д-Д.
ДУЕТ Посміхнутися, відкрити рота. Постукати два рази, як дятел, — по цокати два рази, як конячка. Постукати три рази, як дятел, — по цокати три рази, як конячка. Постукати і по цокати у різних ритмах.
ДОЩИК Посміхнутися.
Відкрити рота. Чергувати вимовляння твердих звуків: [т] і [д].
БАЛАЛАЙКА Посміхнутися, відкрити рота. Вимовляючи твердий
звук [д], вказівним пальцем робити під язиком швидкі рухи ліворуч-праворуч,
наче граєш на балалайці.
БДЖІЛКА Злегка відкрити рота. Тримати широкий кінчик язика
біля верхніх горбочків. Вимовляти: дззз-дззз-дззз, сильно видихаючи повітря на
кінчик язика.
МАШИНА БУКСУЄ Посміхнутися. Відкрити рота. Тримати кінчик язика
біля верхніх горбочків. Вимовляти: джжж-дззз, сильно видихаючи повітря на
кінчик язика.
ЖУК Посміхнутися. Відкрити рота, не округлюючи губ,
подовжено вимовляти звук [ж], поступово переміщуючи кінчик язика від верхніх
горбочків до верхніх зубів.
МУХА В ПАВУТИННІ Відкрити рота. Тримати кінчик язика за верхніми
горбочками. Вимовляючи: дж-ж-ж, просувати кінчик язика до верхніх зубів, не
округлюючи губ.
СХОДИНКИ Відкрити
рота. Широким кінчиком язика обійняти верхню губу (перша сходинка), потім
верхні зуби (друга сходинка), далі притиснути до верхніх горбочків (третя
сходинка). Рахунок: 1—2—3.
ХЛЕБТАННЯ МОЛОКА Відкрити рота. Покласти язик лопаткою на нижню
губу. Підняти кінчик і бокові краї язика чашкою й занести його до рота.
МИШОЛОВКА Широко
відкрити рота. Глибоко заховати язик, як при вимові звука [а]. Вимовляючи
звуки: а-а-а-Л, тягнемо а-а-а-а…, висунути широкий язик і прикусити зубами
його кінчик, получиться звук (л) — зловити мишку.
ЕКСКАВАТОР Відкрити рота. Покласти язик лопаткою на нижню губу.
Підняти кінчик і бокові краї язика ківшиком і занести його до рота, торкаючись
кінчиком язика верхніх зубів і горбочків.
ПАРОПЛАВ Широко відкрити рота. Глибоко заховати язик, як при
вимові звука [а]. Підняти язик до верхніх зубів і, робити кінчиком ритмічні
удари по них промовляючи: а-а-а. Чергувати рухи язика: ааа-Ла-Ла-Ла,
ааа-Ла-Ла-Ла.
ГРЕБІНЕЦЬ Висунути широкий і розслаблений язик. «Розчесати»
його зубами від кінчика до середини, а потім від середини до кінчика.
ПРАСКА Висунути широкий і розслаблений язик. Погладити його
губами, від середини до кінчика.
ЗЛИЙ ПЕС Висунути
широкий розслаблений язик і покусати його: від кінчика до середини, а потім від
середини до кінчика.
Комментариев нет:
Отправить комментарий