РОБОТА З ДІТЬМИ


ДЕКІЛЬКА ПРОСТИХ ПОРАД ЛОГОПЕДА БАТЬКАМ


Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.

1. Розмовляйте зі своєю дитиною під час всіх видів діяльності, таких як приготування їжі, прибирання, одягання-роздягання, гра, прогулянка і т.д. Говоріть про те, що ви бачите, що робить дитина, що роблять інші люди і що бачить ваша дитина.

2. Говоріть, використовуючи ПРАВИЛЬНО побудовані фрази, речення. Ваше речення повинне бути на 1-2 слова довше, ніж у дитини. Якщо ваша дитина поки що висловлюється тільки однослівними реченнями, то ваша фраза повинна складатися з 2 слів.

3. Задавайте ВІДКРИТІ питання. Це стимулюватиме вашу дитину використовувати декілька слів для відповіді. Наприклад, говоріть «Що він робить?» замість «Він грає?»

4.  Витримуйте паузу, щоб у дитини була можливість говорити і відповідати на питання.

5.  Слухайте звуки і шуми. Запитайте «Що це?» Це може бути гавкіт собаки, шум вітру, мотор літака і т.д.

6.  Розкажіть коротку розповідь, історію. Потім допоможіть дитині розказати цю ж історію вам або кому-небудь ще.

7.  Якщо ваша дитина вживає всього лише декілька слів у мові, допомагайте їй збагатити свою мову новими словами. Виберіть 5-6 слів (частини тіла, іграшки, продукти) і назвіть їх дитині. Дайте їй можливість повторити ці слова. Не чекайте, що дитина вимовить їх відмінно. Надихніть дитину і продовжуйте їх заучувати. Після того, як дитина вимовила ці слова, введіть ще 5-6 нових слів. Продовжуйте додавати слова до тих пір, поки дитина не взнає більшість предметів навколишнього світу. Займайтеся щодня.
Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть учити його коротким фразам. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір, розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчите її говорити «Великий м’яч», «круглий м’яч», «зелений м’яч»  і т.д.

8. Більшість занять проводьте в ігровій формі. Робота з дитиною повинна активізувати мовне наслідування, формувати елементи зв’язного мовлення, розвивати пам’ять і увагу.


ОСНОВНІ ПРАВИЛА  ВИКОНАННЯ  ДІТЬМИ  АРТИКУЛЯЦІЙНИХ  ВПРАВ


1    Заняття має проводитися щоденно протягом 10—15 хвилин.
2    Кожну вправу дитина має повторювати 5—10 раз.
3    Для того щоб дитина могла контролювати правильність виконання

      вправ,треба виконувати артикуляційну гімнастику перед дзеркалом.
4    Після того, як дитина навчилася виконувати рухи, дзеркало прибирають,
      і вона самостійно контролює власні відчуття положень та рухів
      артикуляційних органів.
5    Рухи треба виконувати без поспіху, ритмічно і чітко, рахуючи подумки,
      або за допомогою пальчиків рук.
6    Під час роботи потрібно слідку­вати за тим, щоб у дитини працювали

      лише ті м'язи, які тренуються в даній вправі. Шия, плечі і нижня щелепа
      мають бути не напруженими.
7    Наприкінці кожної вправи органи мовленнєво­го апарату дитини мають
      повернутися у вихід­не положення, а потім — у стан спокою.
8    Під час виконання вправи слід використовува­ти свою долоню й долоню
      дитини для імітації рухів язика.
9    Після виконання 3—4 вправ потрібно зробити невелику перерву для
      відпочинку або переключитися на інший вид діяльності, наприклад
      дихальну або пальчикову вправу.
10  Слід стежити, щоб дитина не перевтомлювалася і не втрачала інтересу
      до занять.  

ВПРАВИ  ДЛЯ  РОЗВИТКУ  ДИХАННЯ


КУЛЬБАБА   Сісти рівно. Плечі розправлені, роз­слаблені й опущені. Вдихнути через ніс і легенько видихнути через скла­дені «трубочкою» губи.

МОРОЗЕЦЬ   Зігріти долоні, вдихаючи й видиха­ючи через рот: Х-х-х!

СОНЬКО   Робити повільні глибокі вдих і видих через ніс.

ГОЛ    Узяти поролоновий м'ячик і поклас­ти перед імпровізованими футболь­ними воротами. Покласти широкий розслаблений язик на нижню губу. Плавно дути на м'ячик, намагаючись уцілити їм у ворота.

РУБАННЯ ДРОВ  Пальцями зробити «замок». Завести руки за голову й зробити сильний вдих. Одночасно з рухом рук вимо­вити на видиху: Ух!

АКВАЛАНГІСТ   Набрати через ніс повітря, ненадовго затримати його й повільно видихнути через рот.

ГАРЯЧИЙ ЧАЙ   Легенько подути кілька разів — зроби­ти ковточок (легенько втягнути ротом повітря); знову подути на чай і «відпити».

ЦУЦЕНЯТА  Робити неглибокі швидки вдихи че­рез ніс. Обнюхати, наче цуценя, усе навколо.

ПАРОВОЗИК СВИСТИТЬ   Узяти чисту трубочку й піднести її до рота. Злегка висунути кінчик язика, щоб він ледве торкався краєчка тру­бочки. Плавно видихнути повітря в тру­бочку, слідкуючи за тим, щоб струмінь повітря йшов посередині язика.

ЧОВНИК   Вдихнути через ніс, а потім повільно видихнути через рот.

КВІТИ   Глибоко вдихнути через ніс, видих­нути, промовляючи слова: «Чудово!», «Який аромат!» тощо.

БУЛЬБАШКИ   Зробити губи трубочкою й обережно дути через них, наче пускаєш мильні бульбашки.

У ЛІКАРЯ   Вдихнути через ніс і затримати ди­хання. Повільно видихнути.
Глибоко вдихати і видихати через ніс.


ВПРАВИ ДЛЯ НИЖНЬОЇ ЩЕЛЕПИ


БЕГЕМОТ   Із напруженням м'язів опускати й під­німати нижню щелепу.
Рахунок: 1—2.

ПІДЙОМНИЙ КРАН Із напруженням м'язів рухати ниж­ньою щелепою вліво-вправо. Рахунок: 1—2.

ШУХЛЯДКА Із напруженням м'язів висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби пе­рекрили верхні. Потім перемістити так, щоб верхні зуби перекрили нижні. Рахунок: 1—2.

КОРІВКА Імітувати жування корови, роблячи ін­тенсивні кругові рухи нижньою щеле­пою спочатку праворуч, а потім ліворуч.Рахунок:1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

МІЦНИЙ ГОРІШОК Стиснути зуби, напружуючи м'язи, потім розслабити. Рахунок: 1—2—3—4—5 (напружити) — 6 (розслабити).

УПЕРТА ЩЕЛЕПА Дорослий кладе одну долоню на по­тилицю дитини, а іншою, зімкнувши пальці в кулак, підпирає нижню щеле­пу, не даючи змоги вільно відкривати рот. Дитина із зусиллям намагається опустити нижню щелепу.


ВПРАВИ ДЛЯ ГУБ


ГРЕБІНЕЦЬ  Нижніми зубами «розчесати» верх­ню губу, а потім верхніми зубами — нижню. Рахунок: 1—2.

КАЧЕНЯ  Випнути губи, розтягнуті, наче в по­смішці. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

ВАРЕНИЧОК Випнути губи,як у попередній вправі. Промасажувати їх,прищипуючи пучками пальців, наче заліплюєте вареники. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

ПОВІТРЯНА КУЛЬКА  «Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1—2.

БЕЗЗУБА БАБЦЯ   Утягнути губи всередину при стулених щелепах — закрити рот, розслабляючи м'язи. Повторити вправу 5 разів. Рахунок: 1—2.
Відкрити рота. Утягнути губи, а потім роз­слабити їх. Повторити вправу 5 разів. Рахунок: 1—2.
Відкрити рота. Втягнути губи й почмокати.

МАВПЕНЯ Випнути назовні нижню губу так, щоб оголилися зуби. Рахунок:1-2.

ПОЛОСКАННЯ Імітувати полоскання зубів, при цьо­му губи не повинні випинатися. Рахунок: 1—2.

ПАРКАНЧИК  Зімкнути верхні й нижні зуби, посміх­нутися. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

ХОБОТОК Випнути трубочкою напружені й зімк­нені губи. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10, а потім роз­слабити їх у легкій посмішці. Рахунок: 1—2.

ЖАБКИ Посміхнутися, старанно розтягуючи губи.  Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10, а потім розслабити їх.  Рахунок: 1—2.

ХОБОТОК – ЖАБКИ Чергувати вправи «Хоботок» та «Жабки», чітко артикулюючи гу­бами звуки [у] — [і]. Рахунок: 1—2.

ДУДОЧКА  Витягнути не зімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні. Подудіти: ду-ду-ду.

ПУСТУШКА  Стулити щелепи, випнути губи «хо­ботком» і прицмокувати, зліплюючи та розліплюючи губи. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

ЗУПИНИ КОНЯ  Вимовляти звукосполучення «пррру», вібруючи губами.

ЛАСУНЧИК  Імітувати губами зривання ягідок з куща.

ХУСТОЧКА Узяти хусточку губами і рухати ним вліво-вправо, наче помахуючи. Рахунок: 1—2.

ОЛІВЕЦЬ Зробити губами «хоботок» і писати у повітрі букву: 0, спочатку в одну сторону, потім в другу, рухати губами вверх-вниз, вправо-вліво.


ВПРАВИ ДЛЯ ЯЗИКА


ЛОПАТА   Широкий розслаблений язик злегка висунути із рота й покласти на нижню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

НЕСЛУХНЯНИЙ ЯЗИК  Широкий, розслаблений язик пок­ласти на нижню губу й «пошльопати» по ньому верхньою губою, промовля­ючи: пе-пе-пе.

ЧИСТИМО ЗУБИ   Відкрити рота посмішкою. «Почистити» язиком верхні зуби, спочатку з внутрішнього, а потім із зовнішнього боку, робля­чи повільні рухи вліво-вправо. Потім так само «почистити» нижні зуби. Рахунок: 1—2.

МАЯТНИК   Відкрити рота посмішкою, висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Слідкувати за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок: 1—2.

ЧАШЕЧКА  Відкрити рота посмішкою. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Згорнути вгору краї язика у формі чашки. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

МИШЕНЯ    Відкрити рота посмішкою. Покласти широкий розслаблений язик на розслаблену нижню губу. При слові «Кішки!» за­ховати язик глибоко в рот, як при вимові звука [а].  Рахунок: 1—2.

ПРОКОЛИ КУЛЬКУ   Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатися «проткнути» ним то ліву, то праву щоки. Рахунок: 1—2.

ЗМІЙКА  Відкрити рота посмішкою. Висунути язик яко­мога далі вперед, напружити м'язи, зробивши його вузьким. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

КОТУШКА   Відкрити рота посмішкою. Кінчиком язика впер­тися в нижні зуби. Спинку язика ви­гнути назовні та придавити верхніми зубами. Потім сховати язик. Рахунок: 1—2.

ЯЗИК-СИЛАЧ  Відкрити рота посмішкою. Упертися язиком у ниж­ні зуби, вигнути його гіркою й напру­жити. Розслабити.  Рахунок: 1—2.

ГОЙДАЛКА   Посміхнутися, відкрити рота. Почергово штовхати кінчиком язика то верхні, то нижні зуби. Нижня щелепа не рухається. Рахунок: 1—2.

ГІРКА  Відкрити широко рота. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в ниж­ні передні зуби. Щільно притиснути бокові краї спинки до корінних зубів. Розслабити. Рахунок: 1 — 2.

ПАРОВОЗИК МАНЕВРУЄ   Відкрити рота. Вигнути язик гіркою. Бокові краї спинки притиснути до верхніх корінних зубів. Рухати язи­ком уперед-назад, «катаючи» краї по зубах, начебто колеса по колії. Рахунок: 1—2.

КІШЕЧКА СЕРДИТЬСЯ  Посміхнутися, відкрити рота. Кінчиком язика впертися в нижні зуби. Вигнути язик гіркою, не відриваючи від ниж­ніх зубів. Потім розслабити його й покласти за нижніми зубами. Рахунок: 1—2.

СМАЧНЕ ВАРЕННЯ   Повільно облизати язиком верхню губу, роблячи рухи вліво-вправо.  Рахунок: 1—2.

СТАРЕНЬКА КОНЯЧКА    Посміхнутись, відкрити ротаПовільно прицмокува­ти язиком, напружуючи м'язи кореня язика.
Повільно прицмокува­ти язиком і чергувати губи у положення (і)- (у)

ГРИБОЧОК  Посміхнутись, відкрити рота. Присмоктати до під­небіння широкий язик. Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

ГАРМОШКА  Посміхнутись, відкрити рота. Присмоктати до під­небіння широкий язик. Відкривати - закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння. Рахунок: 1 - 2.

ІНДИК  Відкрити рота. Покласти язик на верх­ню губу й широким переднім краєм робити рухи вперед-назад: спочат­ку повільно, не відриваючи язик від губи, потім швидко, додаючи голос.

КОТИК  Відкрити рота. Висунути язик, на­магаючись дістати ним ніс. Лизнути верхню губу й сховати язик.  Рахунок: 1 - 2.

МАЛЯР  Відкрити рота. «Побілити» язиком піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота й назад.    Рахунок: 1 - 2.

ДЯТЕЛ  Посміхнутися, відкрити рота. Посту­кати кінчиком язика за верхніми зуба­ми, чітко вимовляючи твердий звук [д].

БАРАБАН   Злегка прикусити вказівний палець. Постукати кінчиком язика за верхні­ми зубами, чітко вимовляючи твердий звук [д]. Удари слід робити не дуже швидко, ритмічно, слідкуючи, щоб не рухалася щелепа.

АВТОМАТ  «Постріляти» повільно, чітко вимов­ляючи твердий звук [д]
«Постріляти» так,щоб останній звук вимовлявся дужче: д-д-Д, д-Д-Д.
«Постріляти» якомога швидше, чітко вимовляючи твердий звук [д]: д-д-Д-Д.

ДУЕТ   Посміхнутися, відкрити рота. Постукати два рази, як дятел, — по­ цокати два рази, як конячка. Постукати три рази, як дятел, — по­ цокати три рази, як конячка. Постукати і по цокати у різних рит­мах.

ДОЩИК    Посміхнутися. Відкрити рота. Чер­гувати вимовляння твердих звуків:  [т] і [д].

БАЛАЛАЙКА  Посміхнутися, відкрити рота. Вимов­ляючи твердий звук [д], вказівним пальцем робити під язиком швидкі рухи ліворуч-праворуч, наче граєш на балалайці.

БДЖІЛКА  Злегка відкрити рота. Тримати широ­кий кінчик язика біля верхніх горбоч­ків. Вимовляти: дззз-дззз-дззз, сильно видихаючи повітря на кінчик язика.

МАШИНА БУКСУЄ   Посміхнутися. Відкрити рота. Тримати кінчик язика біля верхніх горбочків. Вимовляти: джжж-дззз, сильно види­хаючи повітря на кінчик язика.

ЖУК    Посміхнутися. Відкрити рота, не округ­люючи губ, подовжено вимовляти звук [ж], поступово переміщуючи кінчик язика від верхніх горбочків до верхніх зубів.

МУХА В ПАВУТИННІ   Відкрити рота. Тримати кінчик язика за верхніми горбочками. Вимовляючи: дж-ж-ж, просувати кінчик язика до верхніх зубів, не округлюючи губ.

СХОДИНКИ    Відкрити рота. Широким кінчиком язика обійняти верхню губу (перша сходинка), потім верхні зуби (друга сходинка), далі притиснути до верх­ніх горбочків (третя сходинка).  Рахунок: 1—2—3.

ХЛЕБТАННЯ МОЛОКА   Відкрити рота. Покласти язик лопат­кою на нижню губу. Підняти кінчик і бокові краї язика чашкою й занести його до рота.

МИШОЛОВКА   Широко відкрити рота. Глибоко за­ховати язик, як при вимові звука [а]. Вимовляючи звуки: а-а-а-Л, тягнемо а-а-а-а…, ви­сунути широкий язик і прикусити зу­бами його кінчик, получиться звук (л) — зловити мишку.

ЕКСКАВАТОР  Відкрити рота. Покласти язик лопат­кою на нижню губу. Підняти кінчик і бокові краї язика ківшиком і занес­ти його до рота, торкаючись кінчиком язика верхніх зубів і горбочків.

ПАРОПЛАВ  Широко відкрити рота. Глибоко за­ховати язик, як при вимові звука [а]. Підняти язик до верхніх зубів і, робити кінчиком ритмічні удари по них про­мовляючи: а-а-а. Чергувати рухи язика: ааа-Ла-Ла-Ла, ааа-Ла-Ла-Ла.

ГРЕБІНЕЦЬ   Висунути широкий і розслаблений язик. «Розчесати» його зубами від кінчика до середини, а потім від се­редини до кінчика. 

ПРАСКА   Висунути широкий і розслаблений язик. Погладити його губами, від се­редини до кінчика.

ЗЛИЙ ПЕС  Висунути широкий розслаблений язик і покусати його: від кінчика до середини, а потім від середини до кінчика.

Комментариев нет:

Отправить комментарий